Met de campagne ‘Denk, Eet, Koop Lokaal’ wil de gemeente Riemst niet alleen de middenstand versterken maar ook de inwoners overtuigen om in eigen gemeente de dagelijkse boodschappen te doen. Deze campagne is het eerste project dat voortvloeit uit de studie van City D om de kleinhandel en de dorpskernen in Riemst te versterken.
Je weet pas wat je mist als het er niet meer is. Steeds vaker verdwijnen de lokale bakker, slager, buurtwinkel,… uit het dorpsbeeld. De concurrentie van goed uitgeruste handelskernen en online winkelen zijn daar niet vreemd aan. Maar niets is zo gemakkelijk als even om de hoek je dagelijkse boodschappen doen of snel een hapje eten.
Guy Kersten, schepen van Lokale Economie: "Met onze actie ‘Denk, Eet, Koop Lokaal’ willen we laten zien dat we hier in Riemst nog een uniek weefsel hebben in onze dorpen. Dat blijkt ook uit het rapport van City D. Onze gemeente heeft in vergelijking met andere gemeenten zeker voldoende aanbod en onze inwoners vinden ook de weg naar dat aanbod, maar het kan nog beter. Daarom ondersteunen we onze middenstand met een grote tombola-actie. Op die manier nodigen we onze inwoners uit om kennis te maken met het veelzijdige aanbod in onze gemeente.”
Het rapport geeft ook aan dat de grote uitdaging ligt in het behouden van de dagelijkse instroom van klanten die de lokale commerciële, publieke en maatschappelijke voorzieningen kunnen en moeten opzoeken.
Mark Vos, burgemeester: “Of om het simpel te zeggen: we moeten een aantal zaken slim clusteren en verbinden zodat de drempel om je dagelijkse boodschappen in Riemst te doen nog een stukje wordt verkleind. Daarom geloven we als bestuur ook in de ontwikkeling van projectgebied Riemst, waar we wonen, detailhandel en diensten samenbrengen aan een centraal plein. Maar tegelijkertijd blijven we investeren in onze dorpskernen, want de sociale samenhang is essentieel voor de leefbaarheid van een dorp. Het is een en-en verhaal waarin de kwaliteit voorop staat. Daarom investeren we gericht in een aantal projecten om onze lokale economie in zijn geheel te versterken. Deze tombola-actie is er daar één van.”
De gemeente Riemst investeert 14.000 euro in de campagne. In totaal nemen er 46 handelaars en horeca-uitbaters deel.
Guy Kersten, schepen van Lokale Economie: “De actie loopt van 15 mei tot en met 11 juni. Per besteding van 5 euro bij één van de ingeschreven handelaars of horeca-uitbaters, ontvangt de klant een tombolabiljet. Er zijn zes hoofdprijzen te winnen: twee elektrische fietsen elk ter waarde van 2.500 euro, twee cadeaubonnen elk ter waarde van 1.000 euro en twee cadeaubonnen elk ter waarde van 500 euro. Naast deze zes hoofdprijzen ontvangen 60 winnaars cadeaubonnen met elk een waarde van 100 euro, die ze kunnen inruilen bij de deelnemende handelaars en horeca-uitbaters. Op 14 juni zal een onschuldige hand de winnaars trekken.”