Buurtwinkels willen Riemstenaar aanmoedigen om lokaal fruit te eten

‘Vitamientjes nodig? Peer ‘m naar je buurtwinkel!’ Met die slogan willen de buurtwinkels elke Riemstenaar aanmoedigen om meer lokaal fruit te eten. Het project kadert binnen de veertiendaagse van de buurtwinkel, dat de steun krijgt van de gemeente Riemst.

Vijf buurtwinkels zetten hun schouders onder het initiatief: Voeding Miranda, Thuismarkt Hardy, Voeding Mayeel, Kwim en Het Bloemenhof. Tussen 15 april en 29 april worden de klanten extra verwend met lekker fruit van eigen bodem. En dat mag je hier letterlijk nemen. Covagri uit Lafelt steunt de actie en levert de peren aan, geteeld op de leemgronden in en om de boerderij in Lafelt. Maar de buurtwinkels gaan nog een stap verder.

Namens de Riemster Buurtwinkels: "We willen aan elke Riemstenaar laten zien dat je heel creatief kan zijn met lokaal seizoensfruit. Daarom gaan we 52 weken lang zorgen voor een lekker fruitrecept, de ingrediënten en het recept kan je komen afhalen in de buurtwinkels die deelnemen. We willen net als bij het Tutti Frutti-project in de scholen, elke Riemstenaar zin doen krijgen in fruit, en liefst fruit van eigen bodem!"

Het gemeentebestuur ondersteunt de actie van de buurtwinkels.

Guy Kersten, schepen van Lokale Economie: “Als plattelandsgemeente staan wij honderd procent achter dit initiatief. Onze lokale landbouwers en fruittelers verdienen alle steun. De korte keten zorgt er niet alleen voor dat de consument kwaliteitsvolle en verse producten recht van bij de boer krijgt, maar ook dat het aantal voedselkilometers of verpakkingsafval drastisch daalt. Maar bovenal, je steunt de lokale economie en zorgt zo onrechtstreeks voor tewerkstelling in onze eigen regio..”

Buurtwinkels spelen een belangrijke rol in de leefbaarheid van onze dorpen. Ze zorgen niet alleen voor een dienstverlening dicht bij de mensen, maar ze vervullen ook een sociale rol als ontmoetingsplaats.

Mark Vos, burgemeester: “De vergrijzing zal ervoor zorgen dat de behoefte aan een buurtwinkel terug zal toenemen. Misschien niet onmiddellijk in de vorm zoals we ze vandaag kennen, maar via thuisbezorg- of afhaaldiensten. Je ziet vandaag al dat het consumentenpatroon opnieuw verandert, mensen willen zo weinig mogelijk tijd verliezen aan boodschappen doen, waardoor het belang van nabijheid terug groter wordt.  Daarom blijven we ijveren voor een kernversterkend beleid waarin ook de buurtwinkels een belangrijke plaats krijgen. Wij zijn dan ook erg blij dat er zoveel dynamiek uitgaat van onze buurtwinkels!”